Noam Chomsky i els filtres de la propaganda

Noam Chomsky

Noam Chomsky

El professor Chomsky explica els cinc filtres que ha d’atravessar la informació per tal que arribi a les mans del receptor. La propaganda, segons explica, és una eina de la societat que serveix per entretenir, difondre i informar els individus en les estructures institucionals de societat tot inculcant-los uns paràmetres codificats. Els mitjans de comunicació, una eina de control molt potent, controlen doncs la informació que passa per les mans del públic. Per a aquest objectiu empra cinc tipus de filtre a la informació. D’una banda, hi ha el filtre dels beneficiaris dels mitjans de comunicació, que es produeix degut als interessos de grans empreses o polítics. Els mitjans de comunicació són “(…) objecte de grans pressions per part dels accionistes, directors i banquers”, tal i com explica Chomsky [Noam Chomsky, Edward S. Herman, p. 31]. D’altra banda, hi ha el filtre dels qui es beneficien de la publicitat que inclouen els mitjans, que els donen o els lleven suport segons els convé. El tercer filtre és el de les principals fonts d’informació que abasteixen els mitjans, que són generalment centres de molt de poder. El quart filtre es refereix a les crítiques que puguin ser vertides a un mitjà determinat per una publicació determinada, sobretot si aquestes crítiques venen de part de persones o grups amb recursos. Finalment, el darrer filtre és el de l’anticomunisme.

– Chomsky, N., S. Herman, E., Los guardianes de la libertad. Ed. Crítica, Barcelona (2009).

Anuncios
Esta entrada fue publicada en Uncategorized. Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s